Het is weer zo ver, de Formule 1 is weer aangekomen in de wereld van glamour, geld en de grote jachten van Monaco. Waar de laatste jaren Red Bull elke keer als favoriet in de dwergstaat aankwam, was dat dit jaar anders. Normaliter had Red Bull altijd het beste Chassis waardoor ze als snelste door de snelle en voornamelijk langzame bochten konden komen, daar zit Monaco vol van. Echter is het met de nieuwe reglementen rondom de voor-, achtervleugel en de sidepods dit jaar anders, Mercedes lijkt iets gevonden te hebben waardoor ze Red Bull op dit gebied zijn voorbijgestreefd. Dit kwam heel erg aan het licht tijdens de vorige GP in Barcelona, waar sector 3 heel bochtig is en normaal was Red Bull hier het snelste, dit jaar was dat echter Mercedes.
Hoe dicht zit Red Bull tijdens de vrije trainingen?
De eerste vrije training ging goed voor Max Verstappen, hij eindigde op 6 duizendste op de tweede plek achter Lewis Hamilton. Tijdens de tweede vrije training ging het wat minder, hij kreeg al snel wat stukjes carbon fibre van een andere auto in zijn koelsysteem waardoor deze ging lekken. Tijdens het repareren van dit koelsysteem besloot zijn team wat aan zijn auto te veranderen om te kijken of ze nog wat snelheid konden winnen. Hij kwam tegen het einde van de vrije training nog naar buiten, echter bleek de balans door deze veranderingen compleet weg te zijn en eindigde zo op de 6e tijd op ruim een seconde achter Hamilton. Toen ze deze veranderingen voor de derde vrije training weer hadden teruggezet ging het weer beter, uiteindelijk eindigde hij tijdens deze training op de vierde plaats, verassend genoeg was er een Ferrari het snelste, namelijk Charles Leclerc.
Mercedes net het snelste tijdens de kwalificatie
Hoewel vrije trainingen nooit zo heel veel zeggen, werd er gehoopt dat Ferrari en vooral de Red Bulls de Mercedessen konden gaan uitdagen. Tijdens Q1 had verstappen aan één ronde genoeg om verder te komen, hij had aan de vierde tijd genoeg. Heel verrassend was het dat Leclerc met zijn Ferrari eruit vloog, ook hij dacht aan één ronde genoeg te hebben, echter eindigde de gehele top 15 binnen 7 tienden van elkaar waardoor Leclerc 16e werd.
Tijdens Q2 werd er een gat geslagen door beide Mercedessen en Verstappen, Verstappen werd zelfs eerste met één en twee tienden voorsprong op de Mercedessen. Deze uitslag was bemoedigend voor de mensen die hoopte dat er eindelijk een andere team de pole position zou pakken. Echter draaide Mercedes de motor nog eens verder open en behaalde zo toch weer de pole position en de tweede plek, Verstappen mag tijdens de race als derde aansluiten, gevolgd door Vettel.
Het bleek weer hoe moeilijk inhalen is in Monaco
Voor de race in Monaco wordt altijd gezegd dat de race eigenlijk al op zaterdag wordt beslist, aangezien inhalen op het krappe Monaco bijna onmogelijk is, zeker sinds de F1 auto’s een stuk breder zijn geworden. Ook omdat de afstand van de startlijn tot de eerste bocht heel kort is is daar weinig mogelijk, Verstappen had wel een hele goede start maar er was gewoon te weinig ruimte om de auto naast de Mercedes van Bottas te zetten. De eerste rondes gebeurde er wat er verwacht was, de snelste teams vooraan reden gewoon achter elkaar rond zonder enige kans om in te halen, achterin gebeurde er wel wat. Leclerc begon op p16 en lag na één ronde al 13e, hij had natuurlijk een veel snellere auto als zijn voorgangers. Hij gooide in de achtste ronde zijn auto knap aan de binnenkant van de Haas van Grosjean, één ronde later probeerde hij dit ook bij de Renault van Hülkenberg alleen dit keer ging het mis. Hij raakte met zijn achterband de muur waardoor hij spinde en een lekke band kreeg. Hij reed een ronde lang met een kapotte band waardoor hij zijn hele vloer kapot sloeg, er kwam een Safety Car om alle brokstukken op te ruimen en veel teams maakte hiervan gebruik door een pitstop te maken. Toen Bottas, Vettel en Verstappen op hetzelfde moment de pitstop maakte was de Red Bull net wat sneller, echter kwam hij tijdens het wegrijden in aanraking met Bottas waardoor de Mercedes een lekke band kreeg. Verstappen kreeg hierdoor een 5-seconde penalty. Tijdens de rest van de race lag Verstappen constant achter Hamilton echter kon hij, ondanks de slechte banden van Hamilton, hem nooit inhalen. Hij probeerde het nog twee ronden voor het einde en kwam in aanraking met de Mercedes, gelukkig zonder gevolgen. Verstappen eindigde als tweede maar viel terug tot de vierde positie door de 5-seconden penalty. Door deze race werd alweer de vraag gesteld of Monaco nog wel geschikt is voor de huidige Formule 1. Lees meer over Max Verstappen op GPToday.net